Bagaimana Software Recovery Recover File Yang Sudah Didelete?

World Fix by Razzy
0

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
pernahkah anda terfikir kepapa apabila kita delete file dari komputer secara permanently, terdapat software2 yang masih boleh recover file2 tersebut ? apakah yang akan terjadi apabila kita delete file permanently (shift+del) atau kita empty kan file tersebut dari recycle bin ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

sebenarnya, apabila kita delete file (shift+del) atau empty recycle bin, file2 tersebut masih lagi ada dalam komputer kita, cuma system akan padamkan maklumat2 fizikal tetang lokasi file dan registry itu di dalam HDD kita..maksudnya ia akan menandakan bahawa file tu sudah di-delete tapi sebenarnya belum lagi.. (maknanya kita search file tu sudah tiada, tapi sistem sudah buang address file tu yang bermakna kita secara virtual x nampak file tu tapi sebenarnya masih ada)

kita sebenarnya x boleh delete file tersebut daripada Hard Disk kita, file2 tersebut akan di-delete semasa komputer kita hendak menggunakan free space dan akan menggantikan/overwrite dengan data yang baru (temp file, new file) dan data yang baru itu akan overwrite file2 yang secara fizikalnya belum di-delete di dalam HDD..

cara terbaik untuk hapuskan file2 tersebut dari HDD ialah overwrite random data (ataupun dipanggil random byte) di block itu supaya x ada lagi file tersebut , apabila overwrite file tu dengan random data/byte, data asal file tersebut akan di-delete dan akan digantikan dengan random data di bahagian tersebut..tapi secara fizikalnya, kamu memang x boleh nk delete data tersebut dengan hanya shift+del atau empty recycle bin..

dan itulah sebenarnya cara "software recovery" guna untuk cari kembali file2 yang sudah kita delete (delete secara virtual). Software itu akan mengimbas secara mendalam (deep scan) setiap block di dalam hard disk kita untuk mencari file2 yang sudah ditandakan oleh sistem sudah di-delete tapi sebenarnya belum lagi dan akan mengembalikan file2 yang sudah ditandakan delete itu kepada file asal..

sebagai contoh kita ambik salah satu Operating System iaitu Windows, sebenarnya Windows akan cuba mengelakkan dari overwrite block yang mengandungi file2 yang belum di-delete itu untuk dalam usaha untuk membantu "recovery software" untuk recover2 file tersebut sampailah Windows terdesak untuk menggunakan free space dan akan overwrite data2 lama itu dengan data2 yang baru..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
jadi peluang untuk kita recover file2 yang tersilap delete (delete secara x sengaja) itu akan bertambah ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ya.. :) peluang untuk kita recover file2 itu masih ada jikalau file2 tersebut belum di-overwrite dengan data2 baru, jadi cara terbaik jika anda ter-delete file secara x sengaja, cepat2 lah recover file tu guna apa2 software2 yang boleh bantu kita untuk recover data tu sebelum di-overwrite dengan data2 baru..dan jgn risau, banyak software2 yang freeware untuk kita gunakan dalam process recovery tersebut..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
bagaimana untuk overwrite data2 yang kita delete tu dengan random data/byte untuk halang recovery software dari recover file itu ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

terdapat banyak software untuk delete file tu secara permanent ataupun lebih dikenali sebagai "file shredder" atau "secure delete" program, salah satu software yng ramai orng tau ialah "Eraser" (open source software) atau "CCleaner" yang akan overwrite data2 lama dengan data2 random byte menggunakan cara2 tertentu..dan jgn risau kerana ada banyak software yang free untuk kita gunakan dalam process untuk padamkan file tu selama-lamanya..

reference : yes..! of course google :)
nk copy? boleh2, ilmu buat ape plak xnak bagi share kan? jadi sharelah secara sesuka hati anda 
( bagi credit lagi bagus kot  :P )

Source: Pastebin

Regard,
Wp

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)